yandex
96 yıldır ertelenen il: NİĞDE | Ali Osman SAYIN | Köşe Yazıları | Niğde Anadolu Haber
  • DOLAR
    35,9399
    %0,10
  • EURO
    37,3580
    %0,09
  • G. Altın
    3.294,74
    %0,27
  • Ç. Altın
    5.244,78
    %0,00
  • BIST
    9.818
    0
  • BITCOIN
    98,094.372
    0.18
  • ETHEREUM
    2,743.742
    0.53
  • DOLAR
    35,9399
    %0,10
  • EURO
    37,3580
    %0,09
  • G. Altın
    3.294,74
    %0,27
  • Ç. Altın
    5.244,78
    %0,00
  • BIST
    9.818
    0
  • BITCOIN
    98,094.372
    0.18
  • ETHEREUM
    2,743.742
    0.53
Ali Osman SAYIN

96 yıldır ertelenen il: NİĞDE

: 04-02-2025

4 Haziran 1929 yılında dönemin Niğde Milletvekili Faik Soylu, Nafia vekili (Bayındırlık Bakanlığı) Recep Beyefendiye maruzattır diye bir dilekçe yazarak Çamardı’dan çıkan Totari ve Ecemiş sularının birleştirilerek 1 milyon dönüm genişliğindeki But Ovası diğer ismi ile Misli Ovası’nın sulanmasını talep etmiştir.

Ve bu başvurudan sonra bugüne kadar hiçbir siyasi dönemde, bir daha Niğde için ihtiyaç olan bu konunun kapağı kaldırılmayıp hiçbir vekil veya bürokrat tarafından gündeme getirilmemiştir.

ECEMİŞ ÇAYI DENİZE AKIYOR, HERKES BAKIYOR…

Bugün Orta Anadolu ve Niğde ili kuraklıkla yüz yüzedir. Daha ileriki yıllarda da değişen küresel iklim etkilerinin devam edeceği bilimsel olarak ortaya konmaktadır. Niğde gerçekle yüzleşmek zorundadır. 

Bundan önemli bir gündem yoktur ve bunun sonuçlarından Niğde küllerinden doğacaktır.

Bu gündemin bir vahim tarafı komşu illerin (Nevşehir, Aksaray) Devlet Su İşlerinin yetkili kurullarına başvurarak kendilerine de yapılacak projelerden talepleri olmuştur. Merak eden kişi ve kurumlar konunun geldiği noktayı yetkililerden bilgi sahibi olabilirler.

İlimizde yaklaşık 50 yıldır patates ekimi yapılmaktadır. Her seçim öncesi üreticiye bu ürünle ilgili ihracat ve iç pazarda imkanlar sunulacağını, ucuz gübre, ucuz akaryakıt vaatleri karşılığını bulmadan her geçen yıl artan girdi maliyetleri yüzünden çitçi ekonomik zorluklar çekmekte, arazisini ve traktörünü satmaktadır. Köylerden kente veya il dışına göç devam etmektedir. İlimiz son yıllarda göç veren iller arasında yer almaktadır. 

Ne bir siyasi kadro ne meslek birlikleri üreticiye önder olmamıştır. Her alanda ihmal edilen Niğde’de hiç olmazsa patatesle ilgili devletin öncülüğünde “entegre tesisler” kurarak çiftçi ayağa kaldırılmalıdır. 

Niğde’nin gelişip kalkınma yolundaki iller arasına girebilmesi için rekabet koşullarını oluşturması gerekir. Çünkü yakın veya uzak illerde birçok ilin hatta ilçelerin bile “havaalanı, hızlı tren hizmetleri” devreye alınmıştır. 

1995 yılında Emen Ovası’nda altyapısı bitirilip temelleri atılan Niğde Havaalanı ne programa alındı ne de bir çivi çakılabildi. 

Son 5 yıldaki havaalanı yatırımlarına bakarsak Yozgat ili havaalanını gerçekleştirdi. Nevşehir’de zaten havaalanı var. Hatta çok ilginç bir örnek Rize-Artvin’de karada yer bulunamayınca denizin ortasına yapıldı. 

10-15 yıl önce Ankara’dan havaalanı projesiyle ilgili birkaç teknik konularda misafirler geldi. İlin yöneticileriyle görüştüler; ziyaret tam bir seçim öncesiydi. Genel Seçim…Ve kamuoyuna açıklamalarda bulundular; Niğde ile Aksaray arasında hattı ismi de “Hasandağı” olacak şekilde bir havaalanı yatırımın gerçekleşeceğinin müjdesini verdiler. Hasandağı yerinde duruyor ama sözler uçtu gitti.

Kimse oturduğu yerden yatırımcı gelir diye beklemesin Niğde’ye. Çünkü yatırımcı için 2-3 kriter vardır. Ulaşım gücü ve ulaşım alternatifleri, hammaddeye yakınlık uzaklık, ihracat için havaalanı ve deniz limanlarına yatırımın yakın olması gibi…

Bu şartları taşımayan Niğde’ye girişimci kazandırabilmek mümkün değildir. Kimse memleketi bile olsa kaybetmeyi göze almaz diye düşünüyorum.

Demokratik bir sistemde insan haklarının tam olarak sağlanabilmesi için din ve vicdan hürriyetinin, fikir ve düşünce hürriyetinin, teşebbüs hürriyetinin kurumları, kuralları ile yerleştirilebilmesi gerekmektedir. 

İnsan hakları kavramı sadece bu 3 hürriyetten ibaret değildir. Enflasyonla mücadele, kalkınma hamlesinin başarıya ulaşması, refahın artması da hep insan hakları içermektedir.

İlimizde de kalkınma girişimlerinin başarılı olabilmesi için güçlü bir zihniyet devrimine ihtiyaç vardır. Bu konuda çok gecikildi. Yakın tarihte Orta Anadolu’daki yoksul iller arasında yer almamız vahimdir, üzüntü vericidir ve gelecek için insanların umutlarını tüketmektedir. 

İlimizin kalkınmakta olan iller arasına girebilmesinin yolu psikolojideki “Öğretilmiş çaresizliği” çareye dönüştürmek, umutsuzluğu kırmak gerekir.

Yukarıdaki ertelenmiş projelerin daha da gecikmesi halinde “Marka Şehir Niğde’den” bahsedilemez, “Medeniyetlerin Yaşatıldığı Şehir” sözü de çerçevelerde kalır.

5 Şubat Niğde’nin Onur Günüdür. 

Mustafa Kemal Atatürk’ü ilimizi ziyaretlerinin yıldönümünde rahmet, minnet ve saygı ile anıyorum. 


NİĞDE’NİN KALKINMA HEDEFLERİ SORUNLARI – ÖNCELİKLERİ

İlimizin önemine ve ihtiyacına göre öncelikli gündemi belirlenip ortaya konmalı, uzun yılları içine alan rehavet duygusu aşılmalıdır. 

               Bu konuda da her şeyi siyaset ve siyasilerden beklemek doğru olmaz, başta üniversitemiz, meslek odaları, sivil toplum kuruluşları, demokratik kitle örgütleri, taşın altına ellerini koymalıdırlar. 

               İlimiz nüfusu itibarıyla tarımda çalışan nüfus Türkiye ortalamasının üzerindedir. Tarımda elde edilen gelir üretim miktarıyla doğru orantılı değildir. Yani üretim çok, gelir düşük, sanayileşmeyen bir tarım ile Niğde’nin rekabet şansı yoktur. 

               Biz güçlü olmalıyız. Ürün desenini değiştirip ürün çeşidini artırmalıyız. Maalesef, tarımda IPARD Projesi’nin içine alınan en son illerdeniz. 

               Turizm ve kültür mirasımızı sahiplenmeye ve tanıtmaya ihtiyaç var. Son dönemde yapılan Bedesten Kent Müzesi, Rum Kilisesi, Gebere Barajı kullanıma açılarak önemli hizmet vermekteler. Bu örneklerin çoğaltılması ve zenginleştirilmesi gerekir. 

               Son dönemlerde açıklanan ekonomik verilere göre Orta Anadolu’da dört il ile birlikte yoksul iller arasında olmamız düşündürücü ve gelecek için kaygılandırıcıdır. Bunun temel nedeni ilimizin, stratejik projelerin hep dışında bırakılmasıdır. Örnek, otuz yıldır hayata geçirilemeyen havaalanı projesi, cumhuriyetle birlikte demiryolu hizmeti alan ilimiz, Hızlı Tren Projesi’ne alınmamıştır. Hâlbuki Yozgat, havaalanına kavuşmuştur ve Hızlı Tren Projesi’nden de yararlanacaktır. Aksaray, büyük devasa sanayi kuruluşlarının yatırımlarını kazanarak büyümekte ve istihdamda da büyük adımlar attı, aynı zamanda Hızlı Tren Projesi’nin içinde yer almaktadır. 

               Daha birçok örnek var. Bunları ilerde tekrar paylaşacağız. 

              Niğde’nin sorunlarını aşamamasının nedeni birlikte hareket edememek, bir araya gelememek ve güven problemidir. Yani kolektif anlayışın ayağa kalkamamasıdır. Sevgi ve saygının büyümesi gerekmektedir, zihniyet değişikliğine gitmezsek zengin toprakların fakir bekçileri olarak kalmaya devam ederiz. 

               Anadolu Haber Gazetesi’nin sütunlarına beni davet eden İmtiyaz Sahibi Hüseyin Süha Tekten, son 20 yıldır Gelişim Dergisi ile başlayıp Adım Gazetesi ile devam eden şimdi de Anadolu Haber Gazetesi’ni kadrolarıyla birlikte ifade özgürlüğünün, çok sesliliğin yerel basındaki kalesi yapan bir kardeşimdir, her zaman yenilikçi, çağdaş ve Niğde’yi seven birisidir.

Kazım Karakaya, gazetenin Sorumlu Yazı İşleri Müdürü, gazeteciliği meslek olmanın ötesinde yaşam biçimi olarak gören bilgili, donanımlı ve duruşu ile temsil gücü yüksek gazetecilik için Niğde’de bir şanstır. Her iki değerli gazeteci kardeşime de yakın zamanda hizmete alacakları televizyon yayını konusunda Anadolu Haber Gazetesi ile birlikte başarılar diliyorum. 




Yazının Devamı
Copyright © 2023 Tüm Hakları Saklıdır Dada Medya
Web Tasarım - Sosyal Medya Yönetimi - Reklam Ajansı - Video Çekim - Grafik Tasarım - Niğde Ajans