Yıllardır özlemle beklenen bu dev projenin temel atma töreni, geniş bir protokol ve davetli topluluğunun katılımıyla gerçekleştirildi.
Açılış konuşmalarıyla başlayan programda, yapılan duaların ardından protokol üyeleri butona basarak ilk betonu döktü.
"TARİHİN İÇERİSİNDE ALTIN HARFLERLE ANILACAK BİR GÜN"
Niğde Belediye Başkanı Emrah Özdemir konuşmasında projenin 6 yıllık perde arkasını ve karşılaşılan büyük riskleri anlattı.
Özdemir, "Baktığınız zaman Niğde için de tarihi anlamda çok büyük bir öneme sahip bir anı yaşıyoruz. Niğde için ilerleyen zamanda tarihin içerisinde altın harflerle anılacak bu tarihi güne hepiniz hoş geldiniz. Göreve geldiğimiz 2019 yılından bugüne gerçekten uğraşıyoruz. Gece gündüz demeden çalışıyoruz, kale projesi ile alakalı. Belediyedeki çalışma arkadaşlarımız sağ olsun, TOKİ başkanlığımızın çok yoğun gayreti var. Çok büyük bir projeyi gerçekleştireceğiz. Bugün yapımın başlangıcı ama aslına bakarsanız bu proje başlayalı tam 6 yıl oldu. 6 yıldır ilk meclis kararını aldığımız günden itibaren gece gündüz demeden bu projeyle alakalı çalışıyoruz. Çok büyük riskler de aldık biz bu projeyle alakalı ama çok şükür bugünler nasip oldu.” dedi.
"SAYIN CUMHURBAŞKANIMIZA ŞÜKRANLARIMIZI SUNUYORUZ"
Projenin hayata geçirilmesinde devletin zirvesinden büyük destek gördüklerini ifade eden Belediye Başkanı Emrah Özdemir, destekleri şu sözlerle aktardı:
"İlk önce meclis kararı aldık, sonra Sayın Cumhurbaşkanımıza bu meclis kararımızı yollayarak Koruma ve Yenileme Alanı ilan edilmesiyle alakalı kamulaştırma yetkisi aldık. Sağ olsun Sayın Cumhurbaşkanımıza buradan bütün Niğde halkı adına tekrar şükranlarımızı yolluyoruz. Çünkü geçtiğimiz 40 yıl boyunca, belki 40 yıldan da fazla zamandır konuşulan bir projeydi burası. Birçok kişinin yapmak istediği ama göreve geldiği zaman da vazgeçtiği bir projeye başlamış olduk. Zor olacağını, uzun süreceğini biliyorduk ama buna rağmen Allah'a şükürler olsun gayret ettik. Kamulaştırmalarda yüzde 95 seviyesine kadar geldik. Burada 3 bin 300 tane hak sahibimiz var. Bu hak sahiplerimizin neredeyse yüzde 85, hatta yüzde 90'ına yakınıyla gönüllü olarak uzlaştık. Mahkemelik olduklarımız yüzde 10'u geçmedi, onlarda da sona geldik. Şu an en son mahkemesi devam eden 35 bilemediniz 40 kişi vardır. Paraları da gününde yatırıyoruz, önümüzde hiçbir engel kalmadı."
NİĞDE İÇİN BİR İLK: SINIRSIZ BÜTÇE
Geçmiş yıllarda yaşanan pandemi ve deprem felaketlerine rağmen projenin hiçbir zaman aksamadığını belirten Belediye Başkanı Emrah Özdemir, konuşmasını şöyle tamamladı:
"Kamulaştırma için buraya inanılmaz bir bütçe ayrıldı. Sayın Cumhurbaşkanımıza ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanımız Sayın Murat Kurum'a çok teşekkür ediyorum. Niğde'de bir ilk oldu; ilk defa bir proje için sınırsız bütçe ayrıldı. Bu bütçenin sınırı yok. Ne zaman ihtiyacımız olsa yazıyoruz ve o para geliyor. 2020, 2021 ve 2022 yılları pandemi ile geçti, sonrasında ülkemizin yaşadığı en büyük deprem felaketini yaşadık. Böylesine sıkıntılarla dolu geçtiğimiz 6 yıl içerisinde kale projemiz hiç durmadı, hiç aksamadı. Ne parada ne de projede bir sıkıntı oldu. Çünkü zor bir alandı; burası 3. derece arkeolojik sit alanı. İnanılmaz hassas ve detaylı çalışılıyor. Kamulaştırma karşılığında Efendibey kentsel dönüşümünden yüzlerce konut verdik, konut istemeyenlere nakit ödeme yapıldı. Buradaki esnafımıza da yine iş yeri verdik. Burası Niğde'nin cazibe merkezi olacak, turizmde kaderini değiştirecek."
"TARİHİ MERKEZİMİZE SAHİP ÇIKMA İRADESİNİN GÖSTERGESİDİR"
Törende konuşan Niğde Valisi Nedim Akmeşe, projenin Niğde'nin hafızasını yaşatmak adına çok büyük bir adım olduğunu belirterek, "Bugün Niğde’nin tarihi merkezinde önemli bir dönüşümün başlangıcına tanıklık etmek üzere bir araya gelmiş bulunuyoruz. Niğde Kalesi ve çevresi yüzyıllar boyunca şehrimizin ticaretine, sosyal hayatına ve kültürel gelişimine yön vermiş, Niğde’mizin hafızasında müstesna bir yere sahip. Niğde Kalesi'nin gölgesinde yükselen Alaattin Cami, Sungurbey Cami, Bedesten ve Saat Kulesi ile birlikte bu bölge geçmişin izlerini bugüne taşıyan en kıymetli şehir mekanlarımızdan biri. Günümüzde koruma anlayışı, kültürel mirasımızı hayatın dışında bırakmayı değil, onu yaşatarak geleceğe taşımayı da esas alıyor. Bu yaklaşımla sürdürülen çalışmaların özgün dokuyu muhafaza ederken bölgeye yeniden canlılık kazandıracağına gönülden inanıyoruz."
VALİ AKMEŞE: "ELEŞTİRİLERİMİZİ YAPICI YAPALIM"
Kendisini de artık bir Niğdeli olarak gördüğünü ifade eden Vali Nedim Akmeşe, arkeolojik sit alanlarında çalışma yapmanın zorluklarına değinerek şu ifadeleri kullandı:
"Biz de artık Niğdeli olarak görüyoruz kendimizi. Bu işler gerçekten çok zor, meşakkatli işler. Kamu görevlilerinin gerçekten bazı hastalıklara düçar edebilecek kadar stresli, sıkıntılı işler bunlar. Bir arkeolojik sit alanında tarihi kültürel bir mekanı dönüştürme projesi basit bir proje değil. Ben de kaymakamlığım döneminde tarihi mekanlarımızla, tarihi yapılarımızla alakalı bazı faaliyetler yürüttüm ve bunları bizzat tecrübe ettim. Bu yüzden bunun ne derece önemli olduğunu biliyorum. Zorluklarını göz önünde bulundurarak eleştirilerimizi yapıcı yapalım istiyorum. Daha iyisini yapabileceksek ona ilişkin bir önerimiz varsa bunları dile getirelim. Bu tarihi mekan dönüştükten sonra inşallah gönülden inanıyorum buna, bir cazibe merkezi haline gelecek. Ankara'daki Hacı Bayram'ı hepiniz biliyorsunuzdur, bir cazibe merkezi haline geldi. Yine Konya'da Sille isminde bir mekan var. Niğde’miz tarihi kadim şehir olma hasebiyle daha fazlasını hak ediyor."
Törene Niğde Valisi Nedim Akmeşe, Niğde Belediye Başkanı Emrah Özdemir, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Hasan Uslu, AK Parti Niğde İl Başkanı Hacı Mehmet Eren, protokol üyeleri ve çok sayıda davetli katıldı.




