Yeni Nesil Ekonomi
-
gig teknoloji ekonomi gig ekonomisi çalışma çalışan işveren şirket freelancer freelance çalışma yeni nesil internet sosyal medya sosyal medya mecrası ek iş ek gelir avantaj dezavantaj dijital dijital dünya
Son dönemlerde teknolojinin gelişmesiyle gig ekonomisi de genişledi.
Sanal organizasyonlar, tanımlanması yakın zamana dayanan ve pandemi dönemindeki şartların yarattığı dijital platformlarla insanları çalışma ortamına sevk ederek önemli bir ivme kazandı. Uzmanlar tarafından sanal organizasyonların gittikçe yaygınlaşacağı ve gelecek dönemlerde, 20 30 sene sonrasında dijital iş yaşamı şeklinde gerçekleşeceği, kişilerin evlerinden ve uzaktan erişimle yapay bir çalışma ortamına sahip olacakları öngörülüyor.
GİG EKONOMİSİ NEDİR?
“Gig” müzik sektöründen gelen bir terim ve “kısa süreli iş” anlamına gelmektedir. Gig ekonomisi ise belirli bir kurumda tam zamanlı olarak çalışmayan, uzaktan ve esnek saatlerde çalışan kişilerin oluşturduğu bir iş modelidir. Ekonomik anlamda özellikle çalışanlar açısından geçici iş veya istihdam ekonomisi olarak ifade edilmektedir.
TEKNOLOJİNİN GELİŞMESİYLE ÇALIŞMA MODELLERİ DE DEĞİŞTİ
Teknolojinin gelişmesiyle freelance çalışmayı kapsayan gig ekonomisi, insanlarında internet üzerinde etkileşim gösterdiği web 2.0 teknolojisiyle gelişti. Dijitalleşen dünyada pandemide yaygınlaşan “gig ekonomi” bugün de hızla büyümeye devam ediyor. İnternetle beraber sosyal medya mecralarının da oluşmasıyla birlikte kullanıcılar da içerik oluşturmaya ve paylaşmaya başladılar. Bu gelişme yeni bir gelir modelini ortaya çıkardı.
Sosyal medya mecralarından alışveriş sitelerine kadar gig ekonomi insanları sarmış durumda. İnsanlar artık internet üzerinden kendi işini kurabiliyor. Artık 16 17 yaşındaki gençler internet vasıtasıyla gelir elde edebiliyor. Uzmanlar, bugün kullandığımız sosyal medya mecralarından alışveriş sitelerine kadar tamamının merkezi olmayan hallerinin geleceğini, bir patronlarının bir ceolarının olmadığı yapılar ortaya çıkacağını ve iş yapış biçiminin değişeceğini öngörüyor.
ŞİRKETLER FREELANCE ÇALIŞMA MODELİNE YÖNELİYOR
Şirket sahipleri, özellikle sosyal medya mecralarında iş yapan ya da reklam hizmeti veren şirketler kendi kuruluşlarının ihtiyaçlarını ve müşteri ihtiyaçlarını freelance çalışanlarla karşılıyor. İşverenler sigortalı ve tam zamanlı çalışanı yüksek maliyet olarak görüyor. Bir işletme freelance çalışana günlük veya aylık 5 saatlik bir çalışma yaptıracağı zaman çok daha ucuza mal oluyor.
FREELANCE ÇALIŞMA MODELİNİN AVANTAJLARI DA VAR DEZAVANTAJLARI DA
Çalışanların bazı mağduriyetler yaşaması, tek başına bir işverenle muhatap olması, sendikal haklarından mahrum kalması veya düzenli bir gelirinin olmaması freelance çalışma modelinin dezavantajları arasında yer alıyor. Fakat esnek çalışma olasılıkları, kişinin kendi kendine yeni işler geliştirebilmesi, dijital platformlarda yeni iş imkanlarına ulaşması şeklinde de bir fırsatlar ekonomisi olarak karşımıza çıkıyor.
Muhabir : Neslihan BALLINiğde haber / Niğde Son Dakika Haber / Niğde Anadolu Haber
Yorumlar (0)