Hurda araç teşvikleri, şoför esnafına vergi muafiyeti ve ağır hasarlı araçların trafikten çekilmesiyle ilgili kanun teklifleri TBMM’ye sunuldu. Yeni düzenlemeler çevre, ekonomi ve trafik güvenliği açısından önemli değişiklikler öngörüyor.
TBMM’ye sunulan kanun teklifine göre, 25 yaşından büyük araç sahiplerine hurda teşviki kapsamında Türkiye’de üretilmiş yeni araç alımlarında Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) muafiyeti sağlanması hedefleniyor. Bu teşvik, eski araçların geri dönüşüme kazandırılarak ekonomiye katkı sunmayı, ithalatın azaltılmasını, çevre kirliliğinin önlenmesini ve trafik güvenliğini artırmayı amaçlıyor.
Türkiye’de trafikteki araçların %25’inin 21 yaşından büyük olduğuna dikkat çeken teklif sahipleri, bu araçların hem ekonomik yük oluşturduğunu hem de çevre ve trafik güvenliği açısından risk taşıdığını belirtti. Yeni düzenleme, 2019’dan bu yana yapılmayan hurda teşvikine yeniden ivme kazandıracak.
Şoför Esnafına ÖTV ve KDV Muafiyeti
Şoför esnafına yönelik getirilen diğer bir düzenleme, geçimlerini bir araçla sağlayan esnafın ticari araç alımlarında ÖTV ve KDV muafiyeti öngörüyor. Şoförlerin en az 10 yıl boyunca ticari faaliyetlerde kullanmak şartıyla yeni araç alımlarında bu teşvikten yararlanması planlanıyor.
Yaklaşık 1,5 milyon şoför esnafını ilgilendiren bu teklif, ticari araçların sık kullanımdan dolayı hızla yıprandığına ve bu durumun esnaf üzerinde büyük bir ekonomik yük oluşturduğuna işaret ediyor. Vergi muafiyetiyle esnafın işlerini kesintisiz sürdürebilmesi ve daha güvenli taşıma hizmetleri sunması hedefleniyor.
Ağır Hasarlı Araçların Trafikten Çekilmesi
Üçüncü kanun teklifi ise ağır hasarlı araçların onarım sonrası trafiğe çıkarılmasının yasaklanmasını içeriyor. Bu kapsamda, trafik kazası veya doğal afet sonucu ağır hasar gören araçların sadece yedek parça veya hurda olarak satılmasına izin verilmesi öneriliyor. Aksi durumda, araçları onarıp satanlara 500 bin TL para cezası ve sigorta şirketlerinin faaliyet izninin askıya alınması gibi yaptırımlar öngörülüyor.
Teklif, ağır hasarlı araçların onarım süreçlerinin güvenlik standartlarına uygunluğunun denetlenmesinin zorluğuna ve bu araçların trafikte ciddi riskler oluşturduğuna vurgu yapıyor. Özellikle hayati öneme sahip parçaların işlevsiz şekilde tamir edilerek yeniden trafiğe çıkmasının can güvenliği açısından büyük bir tehdit olduğu ifade edildi.
Kanun Tekliflerinin Yasalaşma Süreci
Kanun teklifleri, TBMM Başkanlığı’na sunulmasının ardından ilgili komisyonlarda incelenecek. Komisyonların rapor hazırlamasıyla TBMM Genel Kurulu’na taşınacak tekliflerin, Cumhurbaşkanı onayı sonrası Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmesi bekleniyor.
Hurda teşviki ve şoför esnafına yönelik düzenleme tekliflerini MHP Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir, ağır hasarlı araçlarla ilgili düzenlemeyi ise MHP Kırıkkale Milletvekili Halil Öztürk verdi.
Niğde haber / Niğde Son Dakika Haber / Niğde Anadolu Haber
Yorumlar (0)