Kredi kartıyla yapılan alışverişlerde, alışveriş tutarının üzerine eklenen ‘komisyon’ bedeli yasal mıdır?
Kredi kartıyla yapılan alışverişlerde, alışveriş tutarının üzerine eklenen ‘komisyon’ bedeli yasal mıdır?
Konu hakkında açıklamalarda bulunan Tüketiciyi Destekleme Derneği (TÜKDES) Genel Merkez Tüketici Adaleti Komisyonu Başkanı Avukat Hayri Eryılmaz, “Tüketicilerimiz kimi zaman nakit taşıma alışkanlığı olmaması sebebiyle ‘komisyon’ uygulamasını kabul ediyor. Ama Bankaların vermiş olduğu hizmeti kullanarak kendilerine maddi çıkar sağlayan iş yerlerini tüketicilerimiz her zaman şikâyet edebilir” şeklinde konuştu.
Kredi kartı ile yapılan alışverişlerde tüketicilerden “komisyon” adı altında tahsil edilen ücretler hakkında açıklamalarda bulunan Tüketiciyi Destekleme Derneği (TÜKDES) Genel Merkez Tüketici Adaleti Komisyonu Başkanı Av. Hayri Eryılmaz, "Tüketicilerin kredi kartıyla yaptıkları ödemelerden alınan komisyon yasal değil" dedi.
Eryılmaz, ülkemizde ve tüm dünyada nakit para ile alışveriş yapma alışkanlığının hızla azalması sebebiyle tüketiciler, pratik ödeme aracı olan kart ile ödeme yöntemiyle alışveriş yaptığını belirtti. Kart ile yapılan alışverişlerde tüketicilerin, ‘Komisyon’ gibi haksız bir uygulamayla karşı karşıya olduğunu anlatan Av. Hayri Eryılmaz, “Bazı market, işyeri ve fatura ödeme işletmelerinde kredi kartıyla yapılan işlemlerde tüketicilerden ”banka komisyon kesiyor” diyerek tüketiciye bir ücret yansıtıyor. Son zamanlarda bu kervana araç muayene istasyonları, hatta belediyelerin toplu taşınma şirketleri de katılmış durumda. Bunlardan biri de Eskişehir Büyükşehir Belediyesi kuruluşu ESTRAM oldu. 2006 yılında yayımlanan Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun 17'nci maddesine göre üye işyerleri indirim dönemleri de dâhil olmak üzere müşterilerin kartla ödemelerini herhangi bir ek ücret talep etmeksizin kabul etmek zorundalar. Üye işyeri ile POS cihazı sözleşmesi yapan kuruluşta yükümlülük altındadır. Üye işyeri ile POS anlaşması yapmış olan kuruluş, işyerinin yasal olmayan bir şekilde komisyon ücreti aldığını tespit etmesi halinde sözleşmeyi feshedebiliyor ve kuruluşun bir yıl süreyle aynı işyeri ile yeni bir sözleşme yapmaması gerekiyor” şeklinde aktardı.
TÜKETİCİ İSTEDİĞİ ZAMAN ŞİKAYET EDEBİLİR!
Tüketicilerin komisyon bedeli ile karşılaştıkları işletmeleri şikayet edebileceğini aktaran Av. Eryılmaz açıklamasında, “Tüketicilerimiz kimi zaman alışveriş sırasındaki yoğunluk sebebiyle bu uygulamaya boyun eğiyor kimi zaman nakit taşıma alışkanlığı olmaması sebebiyle bu uygulamaya razı geliyor fakat bu uygulamanın bu şekilde devam etmesi halinde ilgili işletmeler bunu meşru bir zeminde yaptıklarını iddia etmeye başlıyor. Bankaların vermiş olduğu hizmeti kullanarak kendilerine maddi çıkar sağlayan iş yerlerini tüketicilerimiz her zaman şikâyet edebilir” ifadelerini kullandı
TÜKETİCİ NASIL ŞİKAYET EDECEK?
Genel Merkez Tüketici Adaleti Komisyonu Başkanı Av. Hayri Eryılmaz, vatandaşın nasıl şikâyet yapabileceği konusunda şunları anlattı;
“Tüketicilerimizin kredi kartı komisyonu alan iş yerlerini şikâyet edebileceği kurumlar mevcut. Komisyon alanlar hangi bankanın pos cihazıyla çalışıyorsa o bankaya şikâyette bulunabilirler. Bu şikâyet işlemini gerçekleştirirken kişinin unvanı ve iş yerinin de bildirilmesi gerekir. Yine BDDK’nın internet sitesinden E Şikâyet yöntemiyle şikâyet gerçekleştirilebilir. Son olarak ta kendilerinden komisyon tahsil edilen tüketicilerimiz, bu bedelleri geri alabilmek için, miktara göre Tüketici Hakem Heyetleri’ne, Arabulucuya Tüketici Mahkemesi’ne başvurarak ödemiş oldukları komisyon bedellerinin geri verilmesini isteyebilirler." dedi
Komisyon tüketiciye yansıtılamaz
Kredi kartı ile yapılan alışverişlerde tüketicilerden “komisyon” adı altında tahsil edilen ücretleri değerlendiren Tüketiciyi Destekleme Derneği (TÜKDES) Genel Merkez Tüketici Adaleti Komisyonu Başkanı Av. Hayri Eryılmaz, "Tüketicilerin kredi kartıyla yaptıkları ödemelerden alınan komisyon yasal değil" dedi.
Eryılmaz, ülkemizde ve tüm dünyada nakit para ile alışveriş yapma alışkanlığının hızla azalması sebebiyle tüketiciler, pratik ödeme aracı olan kart ile ödeme yöntemiyle alışveriş yaptığını belirtti. Kart ile yapılan alışverişlerde tüketicilerin, ‘Komisyon’ gibi haksız bir uygulamayla karşı karşıya olduğunu anlatan Av. Hayri Eryılmaz, “Bazı market, işyeri ve fatura ödeme işletmelerinde kredi kartıyla yapılan işlemlerde tüketicilerden ”banka komisyon kesiyor” diyerek tüketiciye bir ücret yansıtıyor. Son zamanlarda bu kervana araç muayene istasyonları, hatta belediyelerin toplu taşınma şirketleri de katılmış durumda. Bunlardan biri de Eskişehir Büyükşehir Belediyesi kuruluşu ESTRAM oldu. 2006 yılında yayımlanan Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun 17'nci maddesine göre üye işyerleri indirim dönemleri de dâhil olmak üzere müşterilerin kartla ödemelerini herhangi bir ek ücret talep etmeksizin kabul etmek zorundalar. Üye işyeri ile POS cihazı sözleşmesi yapan kuruluşta yükümlülük altındadır. Üye işyeri ile POS anlaşması yapmış olan kuruluş, işyerinin yasal olmayan bir şekilde komisyon ücreti aldığını tespit etmesi halinde sözleşmeyi feshedebiliyor ve kuruluşun bir yıl süreyle aynı işyeri ile yeni bir sözleşme yapmaması gerekiyor” dedi.
TÜKETİCİLERİMİZ DİKKATLİ OLMALI
Av. Eryılmaz, “Tüketicilerimiz kimi zaman alışveriş sırasındaki yoğunluk sebebiyle bu uygulamaya boyun eğiyor kimi zaman nakit taşıma alışkanlığı olmaması sebebiyle bu uygulamaya razı geliyor fakat bu uygulamanın bu şekilde devam etmesi halinde ilgili işletmeler bunu meşru bir zeminde yaptıklarını iddia etmeye başlıyor. Bankaların vermiş olduğu hizmeti kullanarak kendilerine maddi çıkar sağlayan iş yerlerini tüketicilerimiz her zaman şikâyet edebilir” diye anlattı.
NASIL ŞİKÂYET EDECEĞİZ?
Genel Merkez Tüketici Adaleti Komisyonu Başkanı Av. Hayri Eryılmaz, vatandaşın nasıl şikâyet yapabileceği konusunda şunları anlattı;
“Tüketicilerimizin kredi kartı komisyonu alan iş yerlerini şikâyet edebileceği kurumlar mevcut. Komisyon alanlar hangi bankanın pos cihazıyla çalışıyorsa o bankaya şikâyette bulunabilirler. Bu şikâyet işlemini gerçekleştirirken kişinin unvanı ve iş yerinin de bildirilmesi gerekir. Yine BDDK’nın internet sitesinden E Şikâyet yöntemiyle şikâyet gerçekleştirilebilir. Son olarak ta kendilerinden komisyon tahsil edilen tüketicilerimiz, bu bedelleri geri alabilmek için, miktara göre Tüketici Hakem Heyetleri’ne, Arabulucuya Tüketici Mahkemesi’ne başvurarak ödemiş oldukları komisyon bedellerinin geri verilmesini isteyebilirler."
Niğde haber / Niğde Son Dakika Haber / Niğde Anadolu Haber
Yorumlar (0)